Lakiasiaintoimisto Laki-Silta - helposti lähestyttävä terveyskioski

23.09.2020

Ystävällinen asiakas toi muutama viikko sitten kiitoksena komean kimpun kukkia. "Sinä olet niin helposti lähestyttävä! Muista se! Kirjoita se vaikka ylös." Hän oli tyytyväinen siihen, että vastassa ei ennakko-odotuksista poiketen ollutkaan nenän vartta pitkin katsova töykeä lakinainen.

Päätin sitten tehdä työtä käskettyä, ja kirjoittaa asian ylös. Vieläpä kaikkien nähtäväksi blogiin. Saan nimittäin olla tyytyväinen, koska helppo lähestyttävyys on yksi niistä asioista, joita yritystä perustaessani pohdin omiksi kilpailuvalteikseni alalla. Ilmeisesti olen siinä ainakin jossain määrin myös onnistunut. Tämä innoitti pohtimaan omia vahvuuksiani (ja vähän myös heikkouksiani) alalla. 

Minkälainen lakimies minä sitten olen?

Helposti lähestyttävä. Koska hoidan pääsääntöisesti ns. tavallisten ihmisten asioita, en ole piinkova bisnesjuristi kalliissa jakkupuvussa, eikä toimistoni ole lasikuutio paraatipaikalla. Sen sijaan pyrin olemaan oma itseni eli tavallinen itsekin, ja tähtään siihen, että minua uskaltaa lähestyä ja toimistooni uskaltaa tulla. Tosin en tiedä, olenko onnistunut jälkimmäisessä. Eräät asiakkaani kertoivat käyneensä joskus aikaisemmin lakitoimistossa, joka oli niin synkkä, että se "muistutti manalaa". Eivät halunneet mennä sinne toiste. Kysyin mielipidettä omasta toimitilastani. Se muistutti kuulemma terveyskioskia. No, en tiedä senkään viihtyisyydestä, mutta ehkä askel manalasta eteenpäin kuitenkin!

Asiallinen. Lähtökohtaisesti olen ystävällinen ja mukava, tarvittaessa toki osaan olla tiukkakin. Tällä alalla ei voi aina olla samaa mieltä asiakkaan tai varsinkaan vastapuolen kanssa, joten ristiriitoja ei täysin pysty välttämään. Tavoitteenani on kuitenkin se, että asiat riitelevät, eivätkä ihmiset, ja kaikissa tilanteissa on kyettävä käyttäytymään asiallisesti ja mielellään myös ystävällisesti. Lisäksi koen, että avustajan tehtävänä on pitäytyä asiassa ja jättää oma tunteilunsa sivuun. Siksi jätän tunnekuohut väliin ja suhtaudun neutraalisti. Enkä tosiaan ehkä ole se kaikista pelottavin lainopillinen avustaja, joten jos tarkoitus on säikytellä vastapuolta, kannattanee valita joku muu.

Osaava. Pelkkä ystävällisyys ei tietenkään riitä, vaan lakimiehen pitää tietysti osata hommansa muutenkin. Asiatiedon osalta tietotaitoa voi ylläpitää kouluttautumalla ja erikoistumalla. Tähän olen itsekin pyrkinyt ja samalla tiedostanut, missä omat vahvuuteni asiaosaamisessa ovat. Olen siis mielestäni hyvä sisäistämään kokonaisuuksia ja ymmärtämään, mikä asiassa on olennaista. Mielestäni olen myös melko hyvä löytämään käytännöllisiä ja toimivia ratkaisuja, koska en ylipäätään ole kovin kiinnostunut teoriasta. Sen sijaan yksityiskohdat ovat heikkouteni: en muista ulkoa varmaan yhtäkään pykälänumeroa, ja kaikenlaiset määräajat ja muut pienemmät detaljit on lähestulkoon aina tarkistettava jostain, kun en niitä kerta kaikkiaan muista ulkoa. Olen myös keskimääräistä juristia surkeampi kielissä. Siihen on siis syynsä, miksi Laki-Sillan nettisivuista ei löydy englanninkielistä versiota. Myös matematiikka on vaikeaa. Erityisesti murtoluvut, joita perinnönjakosopimuksissa ja kiinteistökaupoissa perinteisesti varsin paljon käytetään. Miksi ei voisikaan käyttää prosentteja, ne kun ovat paljon helpompia?

Sovinnollinen. Pidän vahvuutena sen tiedostamista, että asiat harvoin ovat mustavalkoisia. Riitely on riskialtista, eikä lopputuloksesta voi koskaan olla sataprosenttisen varma. Hyvin usein sovintoratkaisu on järkevämpi lopputulos kuin katkera, pitkä riita. Tämän kerron myös asiakkailleni, vaikka se merkitsisikin itselleni ohuempaa tilipussia.

Ymmärrettävä. Tähtään siihen, että puhun asioista ymmärrettävästi. Asiakaskokemuksessa on epäonnistuttu, jos lakimies heittelee latinankielisiä fraaseja, ja loppuosa puheesta tuntuu heprealta (onneksi en osaa näistä kumpaakaan). En myöskään pidä siitä, jos asiat jäävät epäselvinä roikkumaan. Siksi pyrin aina tekemään selväksi, miten asia tulee etenemään, ja ilmoittamaan päivämäärän, mihin mennessä saan itse asiaa edistettyä. Toisaalta toivon samaa selkeyttä myös muilta.

Luotettava. Minulle on tärkeää, että pidän sen, minkä lupaan. Tämä pätee niin hoidettavakseni sovittuihin asioihin, kuin niitä koskeviin aikatauluihin. Tästä huolehdin siten, että kaikelle on varattu oma aikansa kalenteriin. Mielestäni asiantuntijatyössä kyky osata arvioida omaa ajankäyttöään on tärkeä osa ammattitaitoa. Tosin aina joskus tulee yllätyksiä, eikä kiireeltä voi välttyä. Ratkaisuna on priorisointi, hiljaisempina hetkinä voi sitten keskittyä niihin vähemmän kiireisiin asioihin (kuten vaikkapa näiden blogitekstien kirjoitteluun). Itselleni tärkeä osa ajanhallintaa on myös vapaa-ajasta huolehtiminen. Koska tarkoituksena on jaksaa yrittäjänä vielä muutamia vuosikymmeniä, en yritäkään olla tavoitettavissa 24/7 ja hoitaa kaikkea heti samana tai seuraavana päivänä. 

Jos siis etsit uhkaavasti käyttäytyvää hopeanuolta hoitamaan kansainvälisiä bisnesneuvotteluita sujuvasti eri kielillä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, älä vain soita minulle. Älä soita myöskään, jos haluat syväanalyysin tuoreimmista oikeustieteellisistä teorioista, äläkä varsinkaan, jos haluat sen Excel-taulukossa. Jos sen sijaan etsit ihan tavallista ihmistä avuksesi lakiasioissa, saatan olla oikea henkilö. 

Katri / Laki-Silta